
Månadskommuniké från styrelsen – April 2025
2025-04-25Styrelsen har efter föreningsstämma den 20 mars hållit konstituerande styrelsemöte och därefter ordinarie styrelsemöte för april. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattats vid mötena och av styrelsens arbete framöver.
Styrelsens sammansättning och tilldelade ansvarsområden
Utifrån beslut vid det konstituerande styrelsemötet har styrelsen följande sammansättning samt tilldelade funktioner och ansvarsområden:
Henning Albertsson – Ordförande
Mats Brändström – Vice ordförande
Andreas Lindell – Sekreterare. Därutöver med särskilt ansvar för ”Kommunikation”.
Viljo Petersson Dahl – Med särskilt ansvar för ”Representationslag - herr och dam”, vilket också innebär att denne är styrelserepresentant i den s.k. Sportgruppen.
Ingo Deters – Med särskilt ansvar för ”Marknad och evenemang”, vilket också innebär att denne är styrelserepresentant i den s.k. Marknadsgruppen.
Christoffer Israelsson – Med särskilt ansvar för ”Akademi/ungdom”.
Maja Wixe – Med särskilt ansvar för ”Organisation/HR”.
Andreas Andersson – Med särskilt ansvar för ”Organisation/HR” och ”Akademi/ungdom”.
Viljo Petersson Dahl är förhindrad att fortsätta sitt tidigare kassörsuppdrag. Styrelsen konstaterar att det i och för sig inte finns något krav på tillsättande av kassör men bedömer det väsentligt att tillsättande sker. Då det i övrig styrelse bedöms saknas person med erforderlig erfarenhet för kassörsuppdraget avser den därför att tillsätta kassör genom adjungering. Dialog med potentiella adjungerade ledamöter är initierad och pågående.
Styrelsens arbetsordning m.m.
Vid det konstituerande styrelsemötet beslutades om arbetsordning, firmateckning och attestregler m.m. att gälla fram till nästa ordinarie föreningsstämma. Sammantaget konstaterades att de kostnadskontrollerande rutiner som infördes under 2023 i väsentliga delar alltjämt gäller och ska efterlevas.
Sammanfattning av styrelsens övriga beslut
Vid styrelsemöte för april fattades bl.a. följande beslut.
- Styrelsen beslutade att i föreningens organisation införliva ett ”Advisory Board”
- I det generella uppdraget för styrelsens Advisory Board ligger främst att utreda frågor och föreslå åtgärder relaterade till en, i enlighet med föreningens verksamhetsplan, utökad kommersialisering och bolagisering av föreningens verksamhet.
- Styrelsen beslutade att ge valberedningen i uppdrag att bistå med förslag till personer att ingå i styrelsens Advisory Board.
- Styrelsen beslutade att i föreningens organisation införliva en medlemskommitté
- I medlemskommitténs generella uppdrag ligger främst att verka för ett ökat antal föreningsmedlemmar, att öka medvetandet och kunskapen kring innebörden av ett föreningsmedlemskap samt att vara en informationskanal mellan medlemmar och styrelse.
- Styrelsen beslutade att ge valberedningen i uppdrag att bistå med förslag till personer att ingå i medlemskommittén.
- Styrelsen beslutade att formellt införliva Odensbergsruppen som en del av föreningens organisation.
- I Odensbergsgruppens generella uppdrag ligger främst att hantera drift, underhåll och verksamhet vid byggnad och arrenderad mark vid Odensberg.
- En organisationsstruktur för Odensbergsgruppen och de funktioner den innehåller fastställdes därutöver genom styrelsens beslut.
- Styrelsen beslutade att ett medlemsmöte – med fokus på bl.a. föreningens stadgar samt den nya styrelsen och dess arbete – ska hållas den 16 juni. Ytterligare information är att vänta i anslutning till mötet.
Nuvarande fokusområden m.m. för styrelsens arbete
Givet kvardröjande effekter av tidigare avtal och anståndsgivna skatteskulder är fortsatt följsamhet och handlingsberedskap avseende föreningens likviditet prioriterat. Styrelsen konstaterar samtidigt att föreningen från och med verksamhetsåret 2026 kommer se en etappvis minskning av kostnader hänförliga till föreningens historik. Föreningen ser i nuläget inte heller skäl till att revidera eftersträvat resultat för 2025.
I övrigt har styrelsen för närvarande fokus på de fundamentala frågor som fått stå åt sidan under lång tid och som ska borga för ett strukturerat, effektivt och kvalitativt arbete i styrelse och organisation. Styrelsen kommer av samma skäl verka för en ökad kunskap om och tydligare gränsdragning mellan styrelsens funktion och den operativa verksamhetens funktion. Utifrån allt det nämnda pågår ett arbete med upprättande, fastställande och införlivande av organisationsscheman, uppdragsbeskrivningar, rapporteringsinstruktioner samt besluts- och arbetsordningar.
Givet den tydligare ansvarsfördelningen mellan styrelse och organisation – och då en hållbar miljö i styrelse och organisation ska prioriteras – lägger styrelsen nu särskild vikt vid arbetet med att tillse att det i den operativa verksamheten finns de personella och ekonomiska förutsättningar som krävs för föreningens löpande verksamhet samt för efterlevnad av verksamhetsplanen och verkställande av de beslut styrelsen fattar.
Relaterat till det ovanstående har förslag till nya stadgar tagits fram för en första behandling vid medlemsmöte den 16 juni. Efter eventuella revideringar till följd av medlemsmötet ska beslut om antagande av de nya stadgarna fattas vid två på varandra följande stämmor där den ena skall vara ordinarie föreningsstämma. De nya stadgarna kan utifrån detta förväntas träda i kraft vid ordinarie stämma i mars 2026.
Styrelsen kommer även framgent – genom publicering på föreningens hemsida och genom medlemsutskick – månatligen redogöra för sitt arbete och kommunicera de beslut den fattar.
Styrelsen i Jönköpings Södra IF
Fler nyheter
Till alla nyheter
Match mot nykomlingarna Hjulsbro IK
2025-04-25Under lördagen är det dags för match mot nykomlingarna Hjulsbro IK på Stadsparksvallen.

Leja inför Hjulsbro IK
2025-04-24På lördag är det dags för nästa hemmamatch när Jönköpings Södra IF tar emot Hjulsbro IK på Stadsparksvallen i den 3 omgången av årets division 2 NÖ Götaland.

Vinnande lottnummer i 50/50
2025-04-21Här finns vinnande lottnummer i 50/50 lotteriet